Vaccinatiecampagne: wie krijgt een uitnodiging en hoe maak je een afspraak?

Wat als je een uitnodigingsbrief met vaccinatiecode hebt ontvangen?

Kom jij in aanmerking voor een (booster)vaccinatie, dan ontvang je automatisch een uitnodiging met vaccinatiecode. Dit kan zijn omdat je kind net vijf is geworden, of omdat je intervaltermijn voorbij is voor een boostervaccin. Ga je niet in op deze uitnodiging, dan ontvang je enkele weken later een tweede kans uitnodiging als herinnering. Na ontvangst van je vaccinatie-uitnodiging kan je een afspraak maken, bevestigen, verplaatsen of weigeren. Hoe je dit doet, lees je hier.

Opgelet: weigeren betekent dat je niet opnieuw wordt uitgenodigd voor vaccinatie! De vaccinatiecode op jouw uitnodigingsbrief is slechts beperkt geldig. Heb je niet meteen gereageerd, lukt het niet meer om online een afspraak te boeken, maar wil je je toch laten vaccineren? Geen probleem, neem contact op met het callcenter en zij plannen samen met jou een nieuwe afspraak in: 0800-99 502 (elke werkdag, 9-17 uur).

Wat als je geen uitnodigingsbrief met vaccinatiecode hebt ontvangen, maar toch een afspraak wenst?

  • Boostervaccin 12-17 jarigen
    Alle 12-17 jarigen kunnen op eigen initiatief een boostervaccin krijgen. Hiervoor moeten ze zelf contact opnemen met het vaccinatiecentrum. Er wordt m.a.w. geen centrale uitnodiging verstuurd voor dit boostervaccin. Een ouderlijke toestemming is niet meer nodig.

    Voor de 12-15-jarigen is wel nog de ouderlijke toestemming nodig, hetzij door aanwezigheid van een ouder, hetzij door de toestemmingsbrief. De 16-17 jarigen kunnen zonder begeleiding en zonder toestemmingbrief een boostervaccin krijgen.

    Bel ons callcenter om een concrete afspraak te maken: 0800-99 502 (elke werkdag, 9-17 uur). Aangezien er geen centrale uitnodiging werd verstuurd, heb je ook geen vaccinatiecode en kan je dus zelf online geen afspraak inboeken.
  • Boostervaccin Johnson & Johnson
    Enkele landen beslisten om de booster die mensen kregen bovenop hun ene J&J-vaccin na 90 dagen niet meer geldig te verklaren. Dit kan dan ook problemen opleveren als men naar landen zoals Frankrijk en Duitsland zou willen reizen. Daarom heeft de Interministeriële Conferentie Volksgezondheid beslist om een bijkomende booster aan te bieden voor deze mensen die dit wensen.Er zijn hiervoor wel enkele vereisten. Het belangrijkste hierbij is dat er minstens 3 maand tussen deze booster en de vorige moet zitten.

    Wie dat wenst kan op eigen initiatief een boostervaccin krijgen. Hiervoor moet je zelf contact opnemen met het vaccinatiecentrum. Er wordt m.a.w. geen centrale uitnodiging verstuurd voor dit boostervaccin.
    Bel ons callcenter om een concrete afspraak te maken: 0800-99 502 (elke werkdag, 9-17 uur). Aangezien er geen centrale uitnodiging werd verstuurd, heb je ook geen vaccinatiecode en kan je dus zelf online geen afspraak inboeken.

Praktische vragen over jouw afspraak

Wanneer je praktische vragen hebt over de afspraak van je vaccinatie, contacteer je best het callcenter van het vaccinatiecentrum op 0800-99 502 (elke werkdag, 9-17 uur).

Thuisvaccinatie

Wens je een thuisvaccinatie? Neem contact op met je huisarts.
Een thuisvaccinatie kan enkel wanneer je je door gezondheidsproblemen niet kan verplaatsen naar het vaccinatiecentrum, ook niet met hulp, dan zal je in overleg met je huisarts thuis gevaccineerd worden.
Dan kan bijvoorbeeld als je:

  • bedlegerig bent.
  • een vorm van dementie hebt die een verplaatsing naar het vaccinatiecentrum moeilijk maakt.
  • lijdt aan een ernstige psychiatrische problematiek.
  • je door een ernstige fysieke handicap niet kan verplaatsen.
  • je behandeling de verplaatsing naar het vaccinatiecentrum te risicovol maakt.
Berlare gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.Verder gaanMeer over cookies