Update vaccinatiecampagne: wie krijgt een uitnodiging en hoe maak je best nog een afspraak?

Het vaccinatiecentrum Dender Keur sluit eind april zijn deuren. Misschien heb je nog vragen over afspraken en uitnodigingen. We beantwoorden die graag!

Wat als je een uitnodigingsbrief met vaccinatiecode hebt ontvangen?

Kom jij in aanmerking voor een (booster)vaccinatie, dan ontvang je automatisch een uitnodiging met vaccinatiecode. Dit kan zijn omdat je kind net vijf is geworden, of omdat je intervaltermijn voorbij is voor een boostervaccin… Ga je niet in op deze uitnodiging, dan ontvang je enkele weken later een tweede kans uitnodiging als herinnering. Na ontvangst van je vaccinatie-uitnodiging kan je een afspraak maken, bevestigen, verplaatsen of weigeren. Hoe je dit doet, lees je hier.

Opgelet: weigeren betekent dat je niet opnieuw wordt uitgenodigd voor vaccinatie! De vaccinatiecode op jouw uitnodigingsbrief is slechts beperkt geldig. Heb je niet meteen gereageerd, lukt het niet meer om online een afspraak te boeken, maar wil je je toch laten vaccineren? Geen probleem, neem contact op met het callcenter en zij plannen samen met jou een nieuwe afspraak in: 0800-99 502.

Ik kan een afspraak inboeken voor een eerste prik, maar vind geen datum voor een tweede prik

Wie zich voor het eerst laat vaccineren tegen COVID, moet minstens drie weken later een tweede prik te krijgen. Een basisvaccinatie bestaat immers uit een 2-dosis schema en je bent dus ook pas echt beschermd na die 2 vaccins. Op dit moment is er echter slechts duidelijkheid tot eind april. Tot eind april vaccineren wij in het vaccinatiecentrum Dender Keur. Gezien de beperkte hoeveelheid te prikken burgers, zijn er enkel nog vaccinatiemomenten op woensdag 13 april (15-19 uur) en zaterdag 23 april (9-13 uur). Nadien zijn er nog geen vaccinatiemomenten ingepland, omdat er hiervoor nog geen locatie vast staat.
Dat betekent ook dat burgers die bv. een afspraak zouden willen inplannen op 13 of 23 april geen tweede prikmoment vinden en hun afspraken dus online niet kunnen afronden. Aan deze burgers vragen wij om contact op te nemen met ons callcenter 0800-99 502, zodat wij de laatste info telefonisch kunnen bezorgen. Er komen met absolute zekerheid nog prikmomenten vanaf mei, dus wat dat betreft is er zeker geen ongerustheid nodig. Van zodra er meer info is over locatie en tijdstippen, zullen wij dit ook communiceren.

Wat als je geen uitnodigingsbrief met vaccinatiecode hebt ontvangen, maar toch een afspraak wenst?

  • Boostervaccin 12-17 jarigen

Alle 12-17 jarigen kunnen op eigen initiatief een boostervaccin krijgen. Hiervoor moeten ze zelf contact opnemen met het vaccinatiecentrum. Er wordt m.a.w. geen centrale uitnodiging verstuurd voor dit boostervaccin. Een ouderlijke toestemming is niet meer nodig.
Voor de 12-15-jarigen is wel nog de ouderlijke toestemming nodig, hetzij door aanwezigheid van een ouder, hetzij door de toestemmingsbrief. De 16-17 jarigen kunnen zonder begeleiding en zonder toestemmingbrief een boostervaccin krijgen.
Bel ons callcenter (elke werkdag tussen 9 en 17 uur) om een concrete afspraak te maken: 0800-99 502. Aangezien er geen centrale uitnodiging werd verstuurd, heb je ook geen vaccinatiecode en kan je dus zelf online geen afspraak inboeken.

  • Boostervaccin Johnson & Johnson

Enkele landen beslisten om de booster die mensen kregen bovenop hun ene J&J-vaccin na 90 dagen niet meer geldig te verklaren. Dit kan dan ook problemen opleveren als men naar landen zoals Frankrijk en Duitsland zou willen reizen. Daarom heeft de Interministeriële Conferentie Volksgezondheid beslist om een bijkomende booster aan te bieden voor deze mensen die dit wensen.
Er zijn hiervoor wel enkele vereisten. Het belangrijkste hierbij is dat er minstens 3 maand tussen deze booster en de vorige moet zitten.
Deze tweede booster bovenop een J&J-vaccin is niet algemeen goedgekeurd door het Europees Geneesmiddelen Agentschap, daarom stelde het FAGG een document op met alle belangrijke zaken die de burger dient te weten rond deze extra off-label booster. Dit vind je op Infofiche Booster J&J.
Burgers die zo’n boostervaccin wensen, kunnen op eigen initiatief een boostervaccin krijgen. Hiervoor moeten ze zelf contact opnemen met het vaccinatiecentrum. Er wordt m.a.w. geen centrale uitnodiging verstuurd voor dit boostervaccin.
Bel ons callcenter (elke werkdag tussen 9 en 17 uur) om een concrete afspraak te maken: 0800-99 502. Aangezien er geen centrale uitnodiging werd verstuurd, heb je ook geen vaccinatiecode en kan je dus zelf online geen afspraak inboeken.

Praktische vragen m.b.t. jouw afspraak

Wanneer je praktische vragen hebt over de afspraak van je vaccinatie, contacteer je best het callcenter van het vaccinatiecentrum (elke werkdag tussen 9 en 17 uur) op 0800-99 502.

Thuisvaccinatie

Wens je een thuisvaccinatie? Neem contact op met je huisarts.
Een thuisvaccinatie kan enkel wanneer je je door gezondheidsproblemen niet kan verplaatsen naar het vaccinatiecentrum, ook niet met hulp, dan zal je in overleg met je huisarts thuis gevaccineerd worden.
Dan kan bijvoorbeeld als je:

  • bedlegerig bent.
  • een vorm van dementie hebt die een verplaatsing naar het vaccinatiecentrum moeilijk maakt.
  • lijdt aan een ernstige psychiatrische problematiek.
  • je door een ernstige fysieke handicap niet kan verplaatsen.
  • je behandeling de verplaatsing naar het vaccinatiecentrum te risicovol maakt.
Berlare gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.Verder gaanMeer over cookies