Informatiepagina evenementen

Het Eagle evenementenloket overloopt stap voor stap alle elementen die bij de organisatie van een evenement komt kijken. Hieronder krijg je meer uitleg over deze elementen. Toch nog een vraag? Contacteer dienst recreatie en ondernemen. 

Algemeen politiereglement (GAS)

Elke organisator dient zich te houden aan het algemeen politiereglement. Bij overtredingen riskeer je een gemeentelijke administratieve sactie (GAS).
Alle info vind je hier.

Geluidsnormen

Organiseer je een publiek toegankelijk evenement met elektronische versterkte muziek, dan moet je de geluidsnormen naleven. Wil je de muziek luider spelen dan de opgelegde geluidsnormen, dan kan je hiervoor een afwijking van de geluidsnormen aanvragen bij het college van burgemeester en schepenen. De aanvraag zit vervat in het aanvraagformulier van het evenementenloket en kan enkel via deze weg aangevraagd worden. 
Om fuiven en feesten in onze gemeente op een uniforme manier te behandelen werd een lokaal afsprakenkader opgemaakt in samenwerking met de lokale politie. Je vindt deze afspraken hier.
Meer info over de geluidsnormen lees je hier

Een goed georganiseerd muziekevenement vergt heel wat planning vooraf. Op ikorganiseer.be vind je alle relevante informatie.

Auteursrechten

Billijke vergoeding
Billijke vergoeding is de vergoeding die moet betaald worden voor het publieke gebruik van het muziekrepertoire van de uitvoerende artiesten en muziekproducenten. De Billijke Vergoeding is steeds verschuldigd indien opgenomen muziek (cd, radio, computer, ...) verspreid wordt in een publiek toegankelijke ruimte.

Sabam
Muziek mag je niet zomaar gebruiken. Volgens de wet op het auteursrecht heb je telkens de toelating nodig van de componisten en de auteurs. Sabam treedt op als tussenpersoon zodat je alles meteen kan regelen.

NIEUW! eengemaakte aanvraag via Unisono
Voortaan kan je de auteursrechten en de Billijke Vergoeding voor jouw evenement in één klik regelen met de licentieaanvraag via Unisono. Eén licentie, één factuur… en alles is geregeld! 

Duurzaam organiseren

Vanaf 1 januari 2020 is het op alle evenementen verboden om dranken te serveren in wegwerpbekertjes of eenmalige drankverpakkingen, zoals blikjes, drankkartons, petflesjes of niet-herbruikbare glazen flessen.

Communicatie

UiT in Berlare
Maak jouw evenement bekend bij een ruim publiek. UiTdatabank levert informatie aan meer dan 500 agenda's, waaronder UiTinvlaanderen, websites van steden en gemeenten, thema-agenda’s, gedrukte bladen en mobiele apps. Ook jouw activiteit kan verschijnen op vele agenda's.

Indien jouw activiteit is ingevoerd in de UiTdatabank, wordt deze meegenomen in de UiT-kalender in Infogem, op de maandelijkse gemeentelijke UiT-affiches, verspreid in gemeentelijke gebouwen en lokale handelszaken en op www.berlare.be en www.UiTinBerlare.be

    Infoborden
    Als Berlaarse vereniging kan je gebruik maken van de infoportieken op de invalswegen van onze gemeente. Meer info en het aanvraagformulier vind je hier
    Voor het plaatsen van eigen tijdelijke publiciteitsborden langs gewestwegen heb je de toelating van Agentschap voor Wegen en Verkeer nodig. Het aanvraagformulier staat op de website wegenenverkeer.be/documenten onder de rubriek formulieren.

    Inname openbaar / privaat domein

    Inname openbaar domein
    Je hebt toelating van het gemeentebestuur nodig als je het openbaar domein wil innemen. Soms moet je hiervoor een belasting betalen, soms ook niet. Dat hangt af van wat je wil doen, en voor hoe lang.
    Alle info vind je hier.

    Inname privaat domein
    Wanneer je verkooppunten wil plaatsen op privaat domein, dien je eveneens toelating te vragen aan het gemeentebestuur.
    Alle info vind je hier.

    Fiets- en wandelroutes intekenen

    GPX-bestanden zijn de norm voor het aanleveren van fiets- of wandelroutes. Ben je hiermee niet vertrouwd dan kan je je route eenvoudig intekenen in Google Maps en in een paar klikken omzetten naar een GPX-bestand. 
    Volg onderstaande stappen:

    1. Maak je route in Google Maps.
    2. Kopieer de link in de bladwijzerbalk.
    3. Ga naar de website https://mapstogpx.com/
    4. Kopieer de volledige Google Maps link van je Google Maps route in balk “Paste your Google Maps link here”. Dit zal een hele lange link zijn. 
    5. Druk op de knop "Let’s Go"
    6. De route wordt nu automatisch gedownload als GPX-bestand en kan je toevoegen in je aanvraag.

    Fuiven

    Organiseer je een fuif, ga dan zeker kijken op de website ikorganiseer.be.

    Huren van een gemeentelijke zaal

    Het gemeentebestuur beschikt over heel wat infrastructuur die ten dienste staat van de inwoners. 

    Uitleenmateriaal

    Erkende Berlaarse verenigingen kunnen gebruik maken van gemeentelijk uitleenmateriaal. Indien de gemeente het gewenste materiaal niet (meer) voorhanden heeft, kan je terecht bij de provinciale uitleendienst.

    Bewaking

    Als organisator kan je ervoor kiezen of - afhankelijk van het soort evenement - verplicht worden om security in te zetten. Dat kan via een professionele, en dus vergunde, securityfirma’s, maar in de wet is een ‘uitzonderingsregime’ opgenomen voor verenigingen die zelf willen instaan voor persoonscontrole en verkeersbegeleiding. Er zijn wel een aantal voorwaarden aan verboden:
    - geen winst beogen;
    - enkel effectieve leden van de vereniging;
    - geen betaling;
    - maximaal vier keer per jaar;
    - voldoen aan de persoonsvoorwaarden;
    - toestemming van de burgemeester hebben
    Het aanvraagformulier om zelf in persoonscontrole en verkeersbegeleiding te mogen voorzien als vereniging zit vervat in de algemene aanvraag via het Eagle Evenementenloket.

    Vrijwilligers

    Werk je met vrijwilligers, vergeet ze dan zeker niet te verzekeren. De provincie Oost-Vlaanderen biedt een gratis vrijwilligersverzekering aan.

    Worden jouw vrijwilligers betaald, hou dan rekening met de begrenzingen van de vrijwilligersvergoeding.

    Contact

    dienst recreatie en ondernemen:
    Donklaan 123 (post: Dorp 22)
    9290 Berlare
    052 43 25 60 (balie)
    052 43 25 61 (kantoor)
    recreatie@berlare.be
    ondernemen@berlare.be

    Berlare gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.Verder gaanMeer over cookies