Elektronische identiteitskaart

Wat?

Iedere Belg, ouder dan 12 jaar, heeft een elektronische identiteitskaart. De kaart ziet eruit als een bankkaart. Bij jongeren van 12 tot 18 jaar is de geldigheidsduur beperkt tot zes jaar. Bij Belgen vanaf 75 jaar blijft ze dertig jaar geldig. Bij andere leeftijdscategorieën is de kaart tien jaar geldig.
De elektronische identiteitskaart heeft drie belangrijke functies:

  • je kan er je identiteit mee bewijzen;
  • het is een geldig reisdocument binnen de 28 lidstaten van de Europese Unie;
  • het is een communicatiemiddel met de overheidsdiensten.

Hoe aanvragen?

De dienst bevolking nodigt iedere burger ouder dan 12 jaar uit om het basisdocument te ondertekenen en een ICAO-conforme foto te overhandigen. Is er een probleem om je persoonlijk aan te bieden, dan neem je best contact op met de dienst bevolking.
Vervolgens ontvang je thuis de geheime PIN- en PUK-code. Daarmee ga je terug naar het gemeentehuis om de kaart te activeren. Belangrijk: de brief met de PIN- en PUK-code moet je nadien wel thuis bewaren.

Met vingerafdrukken

In juli 2020 start gemeente Berlare met de uitreiking van de vernieuwde elektronische identiteitsaart met vingerafdrukken. Het nieuwe model voldoet aan de internationale regels om identiteitscontroles efficiënter te maken en identiteitsfraude tegen te gaan.

De gegevens worden enkel op een beveiligde chip op de kaart zelf bewaard, niet in een centrale databank. De chip kan enkel gelezen worden door bevoegde organen zoals douane en politie.

De 'oude' eID-kaarten die nog in omloop zijn, blijven geldig zoals voorzien. Als het einde van de geldigheidsperiode nadert, ontvang je een oproepingsbrief om ze te laten vervangen door het nieuwe model.

Meer info

Contact

dienst bevolking:
052 43 25 11
bevolking@berlare.be

Berlare gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.Verder gaanMeer over cookies