Updated:
30/09/2024

Lokaal bestuur Berlare bundelt alles rond woonkwaliteit en energieadvies in één loket. Dit loket wonen en energie in het gemeentehuis is elke woensdagnamiddag open van 13.30 tot 17 uur. Op de tweede en vierde woensdag van de maand is ook een externe woon- en energieadviseur aanwezig die jou na telefonische afspraak graag informeert. Onze ondersteuning geldt voor zowel huurders als eigenaars.

Waarvoor kan je bij het loket wonen en energie terecht?

  • Ontdek premies en subsidies bij bouwen en renoveren;
  • Krijg renovatieadvies op maat;
  • Informeer je over leegstand en verwaarlozing;
  • Informeer je over huren en verhuren;
  • Informeer je over sociaal huren en kopen;
  • Meld discriminatie op de huurmarkt;
  • Vind een goedkopere energieleverancier.

We kunnen dit themaloket aanbieden dankzij de samenwerking met Woonpunt DDS en vzw BEA.

Gratis duurzaam renovatieadvies aan huis

Is je woning al helemaal klaar voor de toekomst, of toch eerst aan renovatie toe? Maak nu werk van je woningrenovatie. Vraag nu gratis duurzaam renovatieadvies aan huis en laat je tijdens de renovatiewerken begeleiden van A tot Z.

Lokaal bestuur Berlare werkt hiervoor samen met de provincie Oost-Vlaanderen en de Vlaamse overheid.

Ondersteuning vanuit de sociale dienst

Ook in het Sociaal Huis in Overmere kan je gratis terecht met je vragen en problemen over wonen. Maak wel vooraf een afspraak.

  • Huurwaarborg aanvragen;
  • Wegwijs in de huurwetgeving;
  • Bemiddeling tussen huurder en verhuurder (bijvoorbeeld bij een huurachterstand);
  • Modeldocumenten zoals een huurcontract, opzegbrief of klacht;
  • Inschrijven voor een sociale woning;
  • Hoe reageren als je woning zich in slechte staat bevindt;
  • Administratieve ondersteuning als je gaat verhuizen;
  • Hulp als je dakloos bent;
  • V-test van de VREG om de verschillende elektriciteits- en aardgasproducten van alle energieleveranciers in Vlaanderen te vergelijken.